ŁOWIMY LÓD NA „WĘDKĘ”
Do szklanki napełnionej wodą włożyliśmy lód. Opuściliśmy koniec nitki na lód, a następnie posypaliśmy go szczyptą soli. Odczekaliśmy chwilę i lód „przyczepił” się do nitki.
Jakie zjawisko wystąpiło pomiędzy nitką i kostką lodu?
Lód topi się, gdy temperatura otoczenia wynosi O0C lub jest wyższa. Proces topnienia lodu przyśpiesza sól oraz ciepło pobierane z tej części lodu, na która nie podziałała sól. Ochłodzona, mokra powierzchnia lodu zamarza razem z nitką.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Dlaczego woda może unosić lekkie przedmioty?
Kiedy traci swoją nośność?
Odpowiedzi na te pytania poszukiwali uczniowie klasy 1b podczas modułu przyrodniczego. Woda posiada „błonę”, czyli warstwę wody w której cząsteczki wody wzajemnie się przyciągają. Tworzy się ona na granicy z innymi substancjami. Nazywamy ją napięciem powierzchniowym. Umożliwia ona unoszenie lekkich substancji jak np. pieprzu. Jednak płyn do mycia wprowadza zakłócenia. Błona staje się rozciągliwa, a woda traci swoją nośność. Dlatego pieprz tonie.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Magia barw / Burza w słoiku
Moduł przyrodniczy kształci u młodych naukowców nawyk planowania, przygotowania doświadczenia i bezpiecznego wykonania eksperymentu. Praca badawcza pozwoliła uczniom klas 1b i 2c poznać proces dyfuzji, czyli samorzutnego mieszania się różnych substancji na skutek wnikania cząstek jednej substancji między cząstki drugiej przy bezpośrednim kontakcie. Znane i lubiane doświadczenie ze Skitllesami oraz „burza w słoiku” to świetny pomysł na wspólne spędzenie czasu oraz najlepszy sposób na przekonanie się o słuszności i wszechobecności procesu dyfuzji w naszym codziennym życiu.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Zajęcia koła informatycznego
w listopadzie i grudniu w klasach VI-VIII
Listopad i grudzień upłynął nam między innymi na dalszej pracy z drukarkami 3D. Na naszych zajęciach tworzyliśmy w różnych środowiskach, np. 3D Builder, własne projekty, a następnie drukowaliśmy je. Poznawaliśmy w dalszym ciągu podstawy niełatwej, ale ciekawej i odpowiedzialnej pracy inżyniera, wykonując bardziej techniczne projekty, np. etykietkę do kluczy, gdzie ponownie jak w poprzednim projekcie, należało się posłużyć rysunkiem technicznym. Poznaliśmy nowy program Inkscape, który nam posłużył do uproszczonego zaprojektowania różnych kół i przekładni zębatych – podstawowych elementów wielu różnych maszyn. Rysunek przekładni i kół zębatych wykorzystaliśmy w środowisku 3D Builder do utworzenia trójwymiarowego modelu do druku 3D. Zbliżające się święta były świetną okazją do zaprojektowania trójwymiarowych modeli choinek, które potem drukowaliśmy. Nasze zajęcia to był również czas, w którym poznawaliśmy nowego robota o nazwie „Skribot”. W tego typu roboty została wyposażona nasza szkoła w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Skribot został wydrukowany przez producenta na drukarkach 3D i przystosowany do samodzielnego składania przez uczniów według dokładnej instrukcji. Posługując się instrukcją uczniowie składali samodzielnie swoje roboty, następnie sterowali nimi za pomocą tabletów przez połączenie Bluetooth, a także programowali je za pomocą apki „SkriApp” – roboty jeździły, omijały przeszkody, chwytały przedmioty, przewożąc je w inne miejsce.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu - film1
Zapraszamy do obejrzenia filmu - film2
Zajęcia koła informatycznego
w listopadzie i grudniu w klasach IV-V
W listopadzie i w grudniu zajmowaliśmy się w dalszym ciągu poznawaniem kolejnych czujników i urządzeń, współpracujących z mikrokontrolerem CyberPi. W ramach ćwiczeń z programowania mikrokontrolera w środowisku mBlock, wykorzystywaliśmy w swoich projektach silniczek prądu stałego (wentylator), którego moc (a więc szybkość obrotów) regulowaliśmy za pomocą przycisków CyberPi. Dodatkowo kontroler podczas działania programu, wyświetlał w różny sposób aktualną moc silniczka. Do sterowania silnikiem, wykorzystaliśmy również podwójny czujnik RGB (połączony z mikrokontrolerem), który wykrywał zdefiniowane przez nas w programie kolory. Wykrytą nazwę koloru wypowiadał na głos dzięki zastosowaniu programowego rozszerzenia „Zamień tekst na mowę”. Żółty kolor uruchamiał silnik, zaś wykryty kolor czerwony - zatrzymywał. Na koniec testowaliśmy moduł sztucznej inteligencji, zaimplementowany do mBlock, który został tak wyszkolony, że za pomocą mimiki twarzy uruchamiał lub zatrzymywał wentylator (uśmiech uruchamiał, zaś smutek zatrzymywał).
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii